Corocznie, od 1950 r., w dniu 7 kwietnia, w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia obchodzony jest Światowy Dzień Zdrowia. Każdego roku motyw przewodni Światowego Dnia Zdrowia poświęcony jest innej tematyce, która podkreśla priorytetowy obszar problemów w obszarze zdrowia publicznego na świecie. Tematem przewodnim Światowego Dnia Zdrowia w 2021r., jest 

„Budowanie  sprawiedliwszego i  zdrowszego  świata dla wszystkich”.
Nasz świat jest nierówny.
Motyw przewodni związany jest z obecną sytuacją epidemiologiczną i działaniami związanymi z zapobieganiem rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2. Obecna sytuacja epidemiologiczna podkreśla istotne znaczenie służby zdrowia, dostępu  do leczenia, a przede  wszystkim rolę personelu medycznego w czasie pandemii. Działania zmierzające do osiągnięcia powyższego celu każdy z nas może podejmować w swoim otoczeniu, poprzez promocję zdrowego stylu życia, zachęcanie do badań profilaktycznych i dbania o zdrowie swoje i swoich najbliższych. W tym trudnym okresie pandemii powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i psychiczne.

Na całym świecie niektóre grupy mają trudności z zaspokojeniem potrzeb bytowych, są
z niewielkimi dochodami dziennymi, mają gorsze warunki mieszkaniowe i wykształcenie, mniejsze możliwości zatrudnienia, doświadczają większej nierówności płci i mają niewielki lub żaden dostęp
do bezpiecznego środowiska, czystej wody i powietrza, bezpieczeństwa żywnościowego, i usług zdrowotnych. Prowadzi to do niepotrzebnego cierpienia, chorób, których można uniknąć i przedwczesnej śmierci. I szkodzi naszym społeczeństwom i gospodarkom.

W tegorocznym Światowym Dniu Zdrowia wzywamy do podjęcia działań w celu wyeliminowania nierówności zdrowotnych w ramach całorocznej globalnej kampanii mającej na celu łączenie ludzi
w celu budowania sprawiedliwszego i zdrowszego świata. Kampania podkreśla konstytucyjną zasadę WHO, zgodnie z którą „cieszenie się najwyższym osiągalnym standardem zdrowia jest jednym
z podstawowych praw każdego człowieka, bez względu na rasę, religię, przekonania polityczne, warunki ekonomiczne czy społeczne”.

Fakty i liczby:

  • Przewiduje się, że po raz pierwszy od 20 lat poziom ubóstwa na świecie wzrośnie i utrudni postęp w realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

  • Do 60% ludzi mieszkających w niektórych krajach nie ma dostępu do podstawowych usług zdrowotnych.

  • Ponad 1 miliard ludzi mieszkających w nieformalnych osiedlach lub slumsach stoi w obliczu zwiększonych wyzwań związanych z zapobieganiem infekcjom i przenoszeniu koronawirusa.

  • Cały region Azji i Pacyfiku stanowi prawie 82,5 miliona, czyli 32% międzynarodowych migrantów na świecie.

  • 5,9 mln dzieci w regionie Azji i Pacyfiku jest zagrożonych, że nie wrócą do szkoły z powodu zakłóceń w edukacji i ekonomicznych skutków pandemii.

  • 52% ludności regionu Azji i Pacyfiku nie ma połączenia z Internetem.

Dołącz do kampanii na rzecz bardziej sprawiedliwego i zdrowszego świata.

Obecna sytuacja epidemiczna oraz związane z tym zmiany w funkcjonowaniu społecznym mogą znacząco wpływać na nasze samopoczucie, wywołując niepokój oraz lęk. W tym okresie powinniśmy dbać zarówno o swoje zdrowie fizyczne, jak i niezwykle ważne zdrowie psychiczne. Więcej informacji na stronie internetowej www.gov.pl - 10 rad
dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii, zasady dotyczące Zdrowego Żywienia i Stylu Życia znajdują się na stronie internetowej: izz.waw.pl

10 rad dla wszystkich jak chronić zdrowie psychiczne podczas epidemii

  1. Nie pozwól, by nadmiar informacji pogorszył Twój nastrój.

  2. Dbaj o podtrzymywanie kontaktów społecznych w bezpieczny sposób.

  3. Codziennie przez co najmniej 30 min uprawiaj bezpieczną dla Ciebie i innych
    aktywność fizyczną.

  4. Dbaj o swoje zdrowie fizyczne - odżywiaj się prawidłowo, zadbaj
    o odpowiednio długi sen.

  5. Jeśli przebywasz w domu, zaplanuj jak spędzić czas izolacji.

  6. Postaraj się utrzymywać stały plan dnia.

  7. Dbaj o bezpieczeństwo w sytuacji kiedy musisz wyjść z domu.

  8. Unikaj radzenia sobie ze stresem za pomocą alkoholu i innych używek.

  9. Zastanów się, czy komuś z Twoich bliskich lub sąsiadów nie jest potrzebna pomoc.

  10. Chorzy i te osoby, które czekają na wyniki badań, czy odbywają kwarantannę  wymagają szczególnej troski i opieki.

 

Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

W tym okresie, w którym dorośli przeżywają niepokój i niepewność, szczególną uwagę należy poświęcić zdrowiu psychicznemu najmłodszych.


10 rad jak rodzice mogą zadbać o samopoczucie dzieci:

1. Rozmawiaj z dzieckiem o epidemii i zmianach w codziennym planie rodziny w sposób
dostosowany do jego wieku i rozwoju.

2. Rozmawiaj z dziećmi i nastolatkami o tym, jak się czują w tej sytuacji.

3. Chroń dzieci przed informacjami i obrazami niedostosowanymi do ich wieku,
które mogą budzić niepokój.

4. Utrzymuj kontakt z rodziną i bliskimi.

5. Umożliwiaj młodszym dzieciom telefoniczny kontakt z rówieśnikami.

6. Postaraj się zaplanować nowy rozkład dnia.

7. Dbaj o prawidłową dietę i aktywność fizyczną Twojego dziecka

8. Obserwuj czy dziecko wykazuje niepokojące objawy stresu.

9. Wytłumacz starszym dzieciom na czym polega społeczna odpowiedzialność.

10. Pamiętaj o tym, że dziecko cię naśladuje.

 

Link do strony: Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży - Koronawirus: informacje i zalecenia - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

 

 

 

 

  1. Czerwińska Aleksandra
  2. Hutek Jakub
  3. Krzycka Nadia
  4. Maciejewski Jan
  5. Marciniak Pola
  6. Michałowski Olaf
  7. Nieciąg Karolina
  8. Paszek Zuzanna
  9. Renc Amelia
  10. Saidowa Amina
  11. Staroń Maja
  12. Tymko Natalia
  13. Uciechowska Joanna

Barbara Ochocka

Dyrektor szkoły

Europejski Dzień Mózgu obchodzimy 18 marca. Pracownicy wielu polskich uczelni wzięli udział w tym wydarzeniu. Naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego również, dzięki nim
i my. Dni Mózgu w Trójmieście, bo o nich mowa zostały zorganizowane w formule online
w dniach od 15 do 21 marca 2021 r.. Szczegółowe informacje można znaleźć tutaj ==> https://dnimozgu.ug.edu.pl/

Zainteresowanie wydarzeniem rosło z dnia na dzień, a uczniowie naszej szkoły również
z zainteresowaniem dołączali do wykładów. Podczas spotkań można było dowiedzieć się miedzy innymi:

- kto potrafi spać jedną półkulą mózgu...

- jak pobudzić naszą kreatywność...

- jak ważne dla rozwoju mózgu jest ręczne przepisywanie tekstów....

- poznawa

sekrety ludzkiego mózgu...

- rozwiązywa

łamigłówki logiczne np. jak uzupełnić ciąg A,B,C,D,_  - jaka będzie następna litera, ale nie E 

- poznać sekrety ludzkiego snu...

- dowiedzie

się jak używki wpływają na mózg oraz jak uzależnić się od smartfona...

Zainspirowani wykładami uczniowie klasy 5b przygotowali kilka mózgowych skojarzeń 

W nawiązaniu do ogólnopolskiej akcji: NIE WIDAĆ MNIE, ALE WSZYSTKO U MNIE OK! uczniowie naszej szkoły dołączyli do wielu setek uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Akcja polegała na przedstawieniu swoich emocji na dłoni w postaci narysowanej "emotki". Rozmowa jest dobra na wszystko, na zajęciach wychowania do życia w rodzinie poruszamy różne tematy, nie zapominając o relacjach i emocjach. Niektórzy mawiają "Uśmiechem nie napalisz w piecu, lecz możesz rozgrzać ludzkie serce", a inni mówią "Wesołość jest najlepszą higieną ciała i umysłu." Dziękujemy Wam za ten powiew optymizmu, z pewnością przyda się na pierwsze wiosenne dni, szczegóły tutaj ==> https://tiny.pl/rkx85

W marcu, w naszej szkole został zakończony konkurs ekologiczno - plastyczny dla uczniów klas I-III pt. „Dajmy śmieciom drugą szansę”. Polegał on na wykonaniu prac z surowców wtórnych. Prace były bardzo pomysłowe i starannie wykonane J. Jury miało, jak co roku duży problem z wyborem najciekawszych prac. Wszystkim zaangażowanym uczniom serdecznie dziękuję za udział, zdobywcom I, II i III miejsca oraz wyróżnień, serdecznie gratuluję. Uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody. Oto nasi zwycięzcy i ich pomysłowe prace:

I miejsce – Adam Woźniak – III b – Gra planszowa „Wyścig po złotą piłkę”

II miejsce – Leon Cicio – I d – Zjadacz Pomagacz

III miejsce – Anna Wróbel – I b – Nauczyciel w czasach pandemii

Wyróżnienia:

Oskar Branowski – I b – Śmieciarka

Gabriela Kubik – I b – Organizer na kredki

Amelia Piaseczna – I c – Różowa Pani Świnka

 

Pozostali Uczestnicy konkursu:

Izabela Banach – II c –Róże

Antoni Barczyk – III b – Świecznik z puszki i pudełko na pamiątki z wakacji

Aleksandra Bąkowska – I b – Dekoracja całoroczna

Maciej Cichoń – II a – Jeż skarbonka

Wojciech Cholewa – III a – Pokemon niezbędnik

Julia Janczewska – I a – Choinka – kalendarz adwentowy

Hanna Kaźmierczak – I b –Ekologiczny organizer na przybory szkolne – piesek

Nadia Kucińska – I d – Przybornik na biurko

Antonina Maciąg – I c –Wazon

Volodymyr Mishyn – I b – Rakieta

Iwo Nycz – II c – Karmnik dla ptaków z pudełka plastikowego

Piotr Wawszkiewicz – Prus – III d – Domek

Agnieszka Płóciennik - organizator

W marcu bieżącego roku został rozstrzygnięty Miejski konkurs plastyczny z elementami języka niemieckiego dla uczniów klas III szkół podstawowych uczestniczących w programie „Hallo Deutsch” pt. „Mein Karnevalskostüm” – „Mój strój karnawałowy”. Organizatorkami konkursu były panie Kama Frąckowska–Pilarska oraz Agnieszka Płóciennik – nauczycielki ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Olimpijczyków Polskich w Pile. Celem konkursu było motywowanie uczniów do uczenia się języka niemieckiego, podnoszenie umiejętności językowych, prezentacja umiejętności plastycznych uczniów i uczenie rywalizacji
w przyjaznej atmosferze. Laureatami konkursu zostali:

I miejsce – Lena Borowska ze Szkoły Podstawowej nr 1

II miejsce – Bartosz Jedliński ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Maria Ciszewska ze Szkoły Podstawowej nr 2

III miejsce – Alicja Bracisiewicz ze Szkoły Podstawowej nr 1 i Agata Spiliszewska ze Szkoły Podstawowej nr 2

Serdecznie gratulujemy zwycięzcom i pozostałym uczestnikom oraz dziękujemy za udział
w konkursie. Uczestnicy otrzymali dyplomy, nagrody ufundowane przez Polskie Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Niemieckiego O/Piła oraz pochwały za zaangażowanie.