Dnia 7 listopada 2014 r. uczniowie klasy Ib, IIb oraz uczniowie z klasy III b przygotowujący się do konkursu biologicznego pod opieką nauczycieli biologii odbyli wycieczkę do Kuźnika, rezerwatu krajobrazowego, utworzonego w 1959 r. na powierzchni 96,00 ha, położonego w granicach Piły. Naszym przewodnikiem była Pani Anna Kałka- pracownik nadleśnictwa Zdrojowa Góra, która w sposób bardzo ciekawy, czasami fascynujący opowiadała o osobliwościach tegoż rezerwatu . Obejmuje on fragmenty dwóch rynien polodowcowych; wschodnią wypełnia Jezioro Rudnickie, natomiast w zachodniej znajdują się trzy jeziorka, z których północne jest całkowicie zarośnięte, a dwa jeziorka leżące dalej na południe to Mały i Duży Kuźnik. Rynny te rozdziela rozległe wzniesienie morenowe o stromych stokach opadających ku jeziorom. Obszar ten chroniony był już od 1936 r. Zbocza obfitują w liczne źródła. Teren pagórkowaty, jeziora wśród lasów, łąki, bagna oraz duże zróżnicowanie zbiorowisk roślinnych składają się na malowniczy i niepowtarzalny krajobraz rezerwatu. Nasza grupa miała okazję sprawdzić swoją kondycję wspinając się na szczyty moren. Sprawdzaliśmy swoją sprawność przechodząc przez mostki i błota zabezpieczone gałęziami.
Pomimo jesiennej pogody słońce przygrzewało i cudownie oświetlało taflę jeziora, nad którą wznosiły się czaple i kormorany. Widzieliśmy ślady żerujących dzików oraz ślady żerowania bobrów. Obserwowaliśmy liczne żaby, pająki i owady. Uczyliśmy się rozpoznawać różne gatunki drzew na podstawie liści. Dowiedzieliśmy się również między innymi, gdzie możemy się schronić podczas burzy.
Warto podziwiać ten rezerwat o każdej porze roku. Rośnie tu 390 gatunków roślin, wśród których wiele jest bardzo rzadkich. Dominujące zbiorowisko leśne to bór sosnowy z domieszką brzóz omszonych i dębów, natomiast mniejszą powierzchnię zajmuje bór mieszany. W obniżeniach nad jeziorami rosną olsy z charakterystycznym kosaćcem żółtym. Najciekawszym zbiorowiskiem roślinnym tego rezerwatu, rzadko spotykanym na terenie województwa, jest bór bagienny z typowymi dla tego zbiorowiska roślinami: bagnem zwyczajnym, borówką bagienną, żurawiną błotną, modrzewnicą zwyczajną i wełnianką pochwowatą oraz torfowcami w warstwie mszystej. Na szczególną uwagę zasługuje rosnąca tu bażyna czarna (jedyne stanowisko tej rośliny w województwie). W jeziorach występuje osoka aloesowata oraz rośliny chronione: grzybienie białe i grążel żółty. Osobliwością jez. Mały Kuźnik są łąki ramienicowe porastające jego dno.
Po 4 godzinnej wędrówce zmęczeni, pełni wrażeń zjedliśmy pyszną zupę pomidorową z makaronem. Po tak udanej wycieczce z wielką przyjemnością wrócimy tu wiosną. Następne zajęcia terenowe w Parku Wilczym w Stobnicy.