Uczniowie szkół pilskich oraz z powiatu pilskiego mieli okazję obejrzeć fantastyczne przedstawienie w języku polskim i języku niemieckim. W rolę głównych bohaterów wcielili się aktorzy Achim Conrad (movingtheatre.de) z Kolonii oraz Andrzej Bocian (Teatr Baj) z Warszawy. Możliwość obejrzenia tej niecodziennej sztuki teatralnej zawdzięczamy projektowi Goethe Institut z Warszawy oraz Polskiemu Stowarzyszeniu Nauczycieli Języka Niemieckiego Oddział w Pile z siedzibą w Gimnazjum Nr 5 im. Tadeusza Kościuszki, które to zajęło się organizacją przedstawienia w Pile. Piła miała zaszczyt rozpocząć Tourne „Robinson&Crusoe” po Polsce północnej i gościć w swoich progach Konsultanta ds.Nauczania Języka Niemieckiego z Goethe Institut Pana Christopha Mohr.

 

Poniżej relacja z przedstawienia oczami uczniów

 

Dwóch aktorów, jedna sceneria, kilka gadżetów aż dziw, że z tych niewielu elementów powstało tak ciekawe przedstawienie jak "Robinson & Crusoe. Można powiedzieć, że to niezwykły popis kunsztu aktorskiego.

W poniedziałek 27 października kilkudziesięciu uczniów z naszej szkoły pod opieką pań Kamy Frąckowskiej-Pilarskiej i Sylwii Surdykowskiej wybrało się do Młodzieżowego Domu Kultury, aby zobaczyć ten nieporównywalny do większości spektakl. 

Jeden z bohaterów sztuki mówił po niemiecku, a drugi wypowiadał się w języku polskim. Mimo, że w jakiś sposób ich to dzieliło, doskonale potrafili porozumiewać się ze sobą przy pomocy migów i gestów.
Postacie utknęły na dachu małego budyneczku, a z każdej strony otaczała je woda. Były dla siebie obce lecz musiały spędzić ze sobą czas czekając na ratunek. Po czym okazało się, że to tylko sen głównego bohatera. 

Gdy przedstawienie dobiegło końca uczniowie mieli okazję, aby zadać kilka pytań obu aktorom. Następnie powrócili do szkoły żywo dyskutując o tym niezwykłym występnie i doszli do wniosku, że sztuka opowiada o pewnego rodzaju zaufaniu i uczy nas, że możemy dogadać się z obcym człowiekiem niemówiącym w naszym ojczystym języku. Wystarczy tylko odrobina chęci

  Anna Mostowska kl.II a