29 września 2017 r. uczniowie z klasy 3g, wraz z opiekunkami pp. Joanną Ficerman i Aleksandrą Wrzeszcz, wybrali się na jednodniową wycieczkę do stolicy. Głównym punktem programu była wizyta w Muzeum Powstania Warszawskiego.
Twórcy muzeum przyjęli założenie, że należy połączyć historię z nowoczesnością, miejsce pamięci ze współczesnymi środkami prezentacji i w ten sposób zakorzenić wydarzenia sprzed ponad 70 lat we współczesnej świadomości narodowej.
Muzeum mieści się w dawnej elektrowni tramwajowej, zabytku architektury przemysłowej z początku XX w. W niepowtarzalny sposób zaprojektowana ekspozycja muzealna oddziałuje obrazem, światłem i dźwiękiem. Aranżacja wnętrza i wykorzystanie efektów multimedialnych przybliżają powstańczą rzeczywistość. Wytyczona trasa przedstawia chronologię wydarzeń i prowadzi przez poszczególne sale tematyczne. Młodzież poruszając się w scenerii sprzed siedemdziesięciu lat, chodziła po granitowym bruku wśród gruzów niszczonej Stolicy.
Zwiedzanie muzeum rozpoczęliśmy od wizyty w Parku Wolności, którego głównym elementem jest 156-metrowy Mur Pamięci, z wyrytymi nazwiskami Powstańców, którzy polegli w walkach w sierpniu i wrześniu 1944 r. W centralnej części Muru zawieszony jest dzwon „Monter", poświęcony gen. bryg. Antoniemu Chruścielowi, dowódcy Powstania Warszawskiego.

Następnie udaliśmy się do budynku, gdzie na parterze zaprezentowano życie mieszkańców stolicy podczas okupacji hitlerowskiej oraz sam wybuch Powstania – godzinę „W". Później wjechaliśmy windą na drugi poziom, gdzie na ścianie umieszczona została kolekcja powstańczych opasek. Na antresoli zaprezentowano walki w sierpniu i życie codzienne w powstańczej Warszawie. W kinie Palladium obejrzeliśmy kilka powstańczych kronik filmowych Biura Informacji i Propagandy AK, pokazywanych w czasie Powstania. Na trasie zwiedzania znalazła się również aranżacja kanału w którym, dzięki odpowiedniej scenografii, efektom wizualnym (całkowita ciemność) i dźwiękowym mogliśmy się poczuć jak powstańcy przemierzający okupowane przez wroga miasto.
Mieliśmy także okazję cofnąć się w czasie i na własne oczy zobaczyć, jak wyglądało zniszczone doszczętnie miasto „z lotu ptaka" – film 3D nagrany z przelotu Liberatora nad gruzami Warszawy zrobił największe wrażenie na naszej młodzieży.
Zwiedzanie muzeum połączyliśmy ze zbieraniem kartek z kalendarza, opisujących
dzień po dniu historię Powstania Warszawskiego. Kalendarium rozpoczyna się 27 lipca 1944, a kończy się 5 października 1944, w dniu wyjścia z Warszawy ostatnich pułków żołnierzy Armii Krajowej. Kartki wykorzystamy do przygotowania prezentacji na lekcję historii.
Prosto z muzuem udaliśmy się na obiad, a stamtąd pomaszerowaliśmy na Krakowskie Przedmieście, gdzie obejrzeliśmy wystawę plenerową przygotowaną przez Muzeum Historii Polski pt. „Tadeusz Kościuszko – Człowiek idei". Nieco dalej na chodniku wypatrzyliśmy postaci z „Wesela" Stanisława Wyspiańskiego.
Kolejnym punktem naszej wycieczki był Plac Zamkowy z monumentalną Kolumną Zygmunta, a potem szybki spacer w stronę Pałacu Kultury i Nauki i powrót do Piły.
Wycieczka do stolicy dostarczyła nam mnóstwa wrażeń, z pewnością nieraz tam jeszcze wrócimy!