Pod takim właśnie tytułem uczniowie klas przyrodniczych 1f i 2f – oczywiście tylko chętni – stworzyli grupę, która w obecnym roku szkolnym realizowała zewnętrzny projekt edukacyjny pod kierunkiem pp. Ewy Kluge i Krystyny Maćkowiak - Tucholskiej. Kiedy w ubiegłym roku szkolnym zostaliśmy zaproszeni do uczestnictwa w przedsięwzięciu „Nasze Wody – ekosystem wodny w realiach społecznych miejscowości" nikt z nas nie przypuszczał, że przygoda z wodą dopiero się rozpoczyna.
Kontynuacja projektu z ukierunkowaniem na rzeki Krajny to celowy zamysł pomysłodawców, którzy konsekwentnie zmierzają do jednego. Chcą, aby dzieci i młodzież z Piły i okolic miała świadomość tego, co nas otacza. Na podkreślenie zasługuje fakt, że dziedzictwo przyrodnicze nierozerwalnie łączy się z historycznym i kulturowym.
Nasz projekt obejmował okolice Ujścia, gdzie spotykają się rzeki Gwda i Noteć. Wiemy, że historycznie Krajna nie obejmuje Ujścia. ale w aspekcie geograficznym to właśnie rzeki wyznaczają naturalne granice. Stąd nasz pomysł na bliższe poznanie fenomenu tego, co możemy zaobserwować zaledwie 10 kilometrów od Piły.

Jak wyglądała kilkumiesięczna praca młodzieży i opiekunów? Zrobiliśmy rozpoznanie terenu, pobraliśmy i zbadaliśmy próbki wody z obu rzek, obserwowaliśmy faunę i florę tego terenu, przeprowadziliśmy wywiady z mieszkańcami Ujścia i kierownikiem działu archeologicznego Muzeum Okręgowego w Pile – p. Jarosławem Rolą, zrobiliśmy filmy i zdjęcia. Ponadto porównaliśmy to, co widzieliśmy z danymi umieszczonymi w dostępnej literaturze, wyciągnęliśmy wnioski, co i w jaki sposób można byłoby zmienić.
Na tym jednak nie koniec. Pierwszy raz jako grupa uczestniczyliśmy w spływie kajakowym (i tu Pan dr Paweł Owsianny okazał się bezkonkurencyjny w potrójnej roli przewodnika, opiekuna i instruktora). Było to niesamowite doświadczenie, które bardzo scaliło naszą grupę. Jednocześnie dało możliwość zobaczenia takich perełek florystycznych jak: rosiczki, grążele, grzybienie, rodzime storczyki, sierpowiec błyszczący, bagno zwyczajne czy żurawina błotna. Niespodzianki faunistyczne też nas nie ominęły: bocian czarny, czapla siwa, nurogęś z młodymi, zimorodek.
Wszystko, co dobre kiedyś się kończy..., nadszedł czas na zaprezentowanie efektów naszej pracy. W tym celu 22 czerwca 2017 r. udaliśmy się do Zamiejscowego Ośrodka Dydaktycznego w Pile Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie wraz z pozostałymi uczestnikami projektu wysłuchaliśmy wykładu pracownika naukowego Pana Mateusza Gutowskiego na temat niepozornego, małego i bardzo walecznego ptaka drapieżnego – sóweczki. Następnie rozpoczęły się prezentacje, a w przerwach podziwialiśmy efekty pracy zespołów zebrane w postaci lapbooków. Wszyscy uczestnicy mieli wpływ na końcowy wynik, gdyż nie tylko komisja, ale także obecni przedstawiciele szkół biorących udział w projekcie oceniały wzajemne prezentacje multimedialne, lapbooki i wystąpienia.
Wyłoniono trzech laureatów. Wśród nich znaleźli się uczniowie Gimnazjum nr 5 im. Tadeusza Kościuszki (ponadto wyróżniono grupę projektową z jednej szkoły podstawowej i jednego liceum). Ogromnie cieszymy się, że zaangażowanie i praca naszej młodzieży została zauważona i doceniona i ... już zadeklarowaliśmy chęć uczestnictwa w kolejnej edycji projektu, który w przyszłym roku szkolnym stawia na pogłębienie aspektu naukowego i badawczego.