Marzeniem każdego bibliotekarza jest to, by uczniowie czytali więcej książek, by ich umiejętność czytania była coraz lepsza, by wyrobili sobie nawyk czytania dla przyjemności. Jak to osiągnąć? Stosując metodę book - talkingu.

Czym jest book - talking?

Book - talking to krótkie zareklamowanie książki. Nie jest to streszczenie ani recenzja, ale raczej przedstawienie bohaterów, fabuły czy też kilku scen z książki w taki sposób, by słuchacze chcieli sięgnąć po nią i  przeczytać ją samodzielnie. Book - talking to również dzielenie się ze słuchaczami swoim entuzjazmem do książek i zachęcanie do czytania dla przyjemności.

Główną zasadą prezentacji książek metodą book - talkingu jest nieujawnianie wszystkich informacji o książce, ale uwzględnianie tylko „kuszących" fragmentów. Prezentacje powinny być jak rzut okiem na to, co naprawdę ciekawego znajduje się między okładkami książki. Osoba prezentująca książki jest jednocześnie gawędziarzem i handlowcem.

Cele book – talkingu:

  1. Upowszechnianie czytania dla przyjemności
  2. Zachęcanie do sięgania po różnego rodzaju literaturę - klasykę, popularno-naukową, pamiętniki, czasopisma itd.
  3. Rozwijanie świadomości literackiej czytelników
  4. Podniesienie poziomu czytelnictwa
  5. Podsuwanie najbardziej wartościowych pozycji odpowiednich do wieku słuchaczy

Style book - talkingu:

  • Streszczenie fabuły - najłatwiejszy i najczęstszy sposób prezentacji

Technika ta polega na omówieniu głównych wątków lektury do momentu kulminacyjnego
i zostawieniu słuchaczy z pytaniem: "Co dalej?"

  • Zaprezentowanie głównego bohatera

Można skupić się na jednej lub kilku głównych postaciach i  wyjaśnić w wyniku jakich okoliczności znalazły się one w danej sytuacji. Można udawać bohatera książki i prowadzić narrację w pierwszej osobie liczby pojedynczej.

  • Przedstawienie tylko jednego epizodu

Opisujemy jedną scenę, anegdotę lub jedną krótką historię z  dzieła, podkreślając, że jest to tylko jedna z przygód bohatera opowieści.

  • Oddanie nastroju

Nastrój książki przekazujemy odpowiednio modelując głos, dokonując zmian w jego brzmieniu, intensywności i rytmie. Powinniśmy również właściwie dobierać słowa, a jeżeli bohater mówi w charakterystyczny sposób, możemy go naśladować. Wykorzystuje się także unikatowy styl pisania autora, wplatając w swój tekst fragmenty z utworu w taki sposób, by oddać atmosferę książki.

Wszystkie te style można łączyć w jednej prezentacji.

Konkurs literacki „Książka moich marzeń” metodą book-talking

Cele konkursu:

  • popularyzacja czytelnictwa,
  • zachęcanie uczniów do sięgania po różnego rodzaju literaturę,
  • rozwijanie świadomości literackiej uczniów,
  • doskonalenie umiejętności autoprezentacji,
  • pokonywanie tremy przy publicznej, swobodnej wypowiedzi.

Regulamin:

  1. Konkurs adresowany jest do uczniów klas IV-VI.
  2. Zadaniem każdego uczestnika jest ustna prezentacja książki metodą
    book-talking.
  3. Prezentowana literatura musi pochodzić ze szkolnej listy książek rządowego programu „Książki naszych marzeń”.
  4. Wypowiedź nie może przekroczyć 5 minut.
  5. Uczestnicy mogą przygotować prezentację z wykorzystaniem multimediów, rekwizyty, mogą się przebrać.
  6. Laureaci konkursu będą reprezentowali szkołę w Miejskim Konkursie Czytelniczym „Krótko, aczkolwiek ciekawie o książce” organizowanym przez Gimnazjum Towarzystwa Salezjańskiego w Pile.
  7. Termin: 11.03.2016r.